Thuiswerken is een blijvertje. Ook als het hardnekkige coronavirus in de toekomst onder controle is gaan we naar verwachting vaker thuiswerken dan voor de pandemie. Het ‘nieuwe werken’ doet zijn intrede. Dat zorgt ervoor dat het kantoor een andere functie krijgt. Want hoe fijn het thuiswerken ook is, het kan één ding niet bieden: sociaal contact met collega’s. Daar kan geen Zoom meeting of online training tegenop. Het post-corona kantoor gaat op de schop en dat vraagt om aanpassingen in het kantoorinterieur. 

Hybride en het nieuwe werken

In een razendsnel tempo schakelde werkend Nederland massaal om naar het thuiswerken tijdens de coronacrisis. Niet meer naar kantoor om te werken maar thuis aan de keukentafel, in het thuiskantoor of ‘ergens anders’. We hebben gemerkt dat we prima zelfstandig thuis kunnen werken en het kantoor daar niet per sé voor nodig is. Het thuiswerken bevalt zo goed dat de meeste werknemers dit ook ná de coronacrisis willen blijven doen. Maar dan wel afgewisseld met enkele dagen naar kantoor en de rest thuis of ergens anders. Het kantoor en de thuiswerkpek worden integraal onderdeel van het nieuwe werken of ‘hybride werken’. 

Afbeelding 1. De thuiswerkplek en het kantoor worden integraal onderdeel van het nieuwe werken 

Minder werkplekken, meer ontmoetingsruimtes

Zelfstandig werken kunnen we prima thuis. Maar voor (informeel) overleg, om te brainstormen, elkaar te inspireren en te ontmoeten is face-to-face contact wenselijk. Dat is de kracht van het fysieke kantoor. Het kantoor wordt in het nieuwe werken dé plek om samen te komen. Een ontmoetingsplek waarmee de verbondenheid met de organisatie wordt vergroot. Dat betekent minder werkplekken en meer gedeelde ruimtes zoals brainstormruimtes, belruimtes, vergaderruimtes, concentratieruimtes en loungeplekken. De vaste werkplekken die overblijven worden ingeruild voor flexplekken. “Er ligt een flinke uitdaging voor het interieur,” legt onze interieurontwerpster Nienke Idzerda uit. “Een inspirerende werkomgeving maakt werknemers productiever en creatiever. Het interieur wordt dus nog belangrijker.” 

Afbeelding 2. Het kantoor krijg een nieuwe functie en wordt een ontmoetingsplek waar collega's samenkomen 

Kantoorinrichting voor het nieuwe werken

De aangepaste rol van het kantoor vraagt om aanpassingen in het interieur. Het post-corona kantoorinterieur focust zich op een functionele en inspirerende inrichting. Grote en open kantoorruimtes gaan we niet meer terugzien maar worden ingedeeld in zones met ieder hun eigen functie. Zoals stilte ruimtes waarin medewerkers zich kunnen terugtrekken als ze geconcentreerd willen werken of speciale zones voor informeel overleg. Muren en wanden doen hun intrede weer en verdelen de ruimte naar functie. 

Het modulaire GRID-systeem is in te zetten als afscheidingswand, decoratiemeubel, opslagruimte of zitelement. Multifunctioneel en flexibel uit te breiden met extra modules en diverse componenten, zoals plantenbakken, planken of lades.

Afbeelding 3. Het modulaire GRID-systeem is in te zetten als afscheidingswand, decoratiemeubel, opslagruimte of zitelement. Multifunctioneel en flexibel uit te breiden met extra modules en diverse componenten, zoals plantenbakken, planken of lades. 

“Het interieur speelt een grote rol in het succes van ontmoetingsplekken. Akoestisch comfort, licht, natuurlijke materialen, groen in het interieur, comfortabele zithoeken en de kleurkeuze zijn belangrijke elementen. Het juiste kleurgebruik prikkelt de creativiteit en een sfeervolle omgeving werkt inspirerend. Zo laat je het interieur voor je werken,” vertelt Nienke. In de gedeelde ruimtes staat inspireren en verbinden centraal. Het ‘wij-gevoel’ is essentieel om als één geheel te functioneren. Dat maakt een sfeervol kantoorinterieur in het nieuwe werken van cruciaal belang. “Als werknemers zich niet prettig voelen in een ruimte, heeft dat een negatief effect op hun werkprestaties.” Sfeervolle ontmoetingsruimtes nodigen uit tot samenwerken en ontmoeten. 

Voldoende faciliteiten, zoals lunchgelegenheden en ruimte voor ontspanning, maken het werk prettiger. De koffiecorner heeft niet alleen een praktische functie, het is ook dé plek waar collega’s een praatje met elkaar maken. Informeel en op een laagdrempelige manier. Dát zorgt vaak voor nieuwe inspiratie. Niet voor niets wordt er gezegd dat de beste ideeën bij de koffiecorner ontstaan. “Juist dit soort elementen zijn belangrijk. Het zorgt ervoor dat werknemers graag terugkomen naar kantoor en zijn een belangrijk onderdeel in ons ontwerp,” verduidelijkt Nienke. Voor de inrichting van koffiecorners, bedrijfskantines en -restaurants werken wij samen met diverse partners waarbij wij u als klant het hele proces uit handen nemen. 

Laat het interieur voor u werken

Ons motto voor het nieuwe werken is: laat het interieur voor u werken. Dankzij de juiste keuzes in het interieur worden werknemers geïnspireerd en wordt de creativiteit geprikkeld. Dat is nodig om samen tot de beste ideeën te komen. 

Wij toveren statische kantoorruimtes om tot inspirerende ontmoetingsplekken. Dat doen wij door de wensen van de organisatie te vertalen naar een doordacht ontwerp met bijpassend moodboard. Hierbij kijken we naar de functies van het kantoor en de gewenste gedeelde ruimtes. De huisstijl van de organisatie integreren wij in het interieur om het wij-gevoel te versterken. Een mix tussen kleur- en materiaalgebruik zorgt voor een inspirerende werkomgeving. Maar ook de akoestiek, een uitgekiend lichtplan en een logische indeling brengen uw kantooromgeving naar een hoger niveau. Helemaal klaar voor het nieuwe werken. Daag ons uit! Wij zetten onze ideeën graag voor u aan het werk.

Informeer vrijblijvend wat wij voor uw kantoor kunnen betekenen door te mailen naar [email protected] of bel naar +31 (0)527 63 12 20